Ti 27.10. tehtävä 23.
1. Nuorisotaloilla on omia facebook-sivuja joiden kautta mainostetaan nuorisotalon toimintaa,ajankohtaisista asioista sekä kohdata uusia ystäviä. Nuorisotyöntekijät pitävät myös omia käyttäjäprofiileja facebookissa. Facebook on hyvä väline tiedottamiseen ja verkostoitumiseen. Katselin oman kotikuntani Liperin nuorisotalon facebook-sivuja, ja sivut olivat oikein kivat minusta ja asioista ja tapahtumista oli tiedotettu hyvin. Hyvä juttu minusta myös oli se että oli järjestetty mahdollisuus osallistua ilmaiseen kuntosali ohjaukseen tytöille. Nuoret harrastavat myöskin paljon liikuntaa ja kuntosalilla käyntiä ja se on IN-juttu. Huonona puolena pidän edellämainitussa että kuntosali ohjausta olisi voinut olla myös pojille. Tutustuin myöskin Lapissa sijaitsevaan nuorisotalo Tippalan, facebook-sivuille. Minusta oli kiva että oli järjestetty ruska-leiri Tunturikeimiölle:) ja myöskin koskenlaskua oli järjestetty. Sekin oli hauska että peliltoihin saa tuoda oman pelin, jos on joku huippuhauska peli kotona, että kaikki yhteisesti pääsee pelaamaan uutta peliä.
Liperin nuorisotalo
Nuorisotila Tippala
2. Verkossa nuorten kanssa tehtävä työ on useissa yhteyksissä nimetty verkkonuorisotyöksi, sillä toiminta muistuttaa perinteistä nuorisotyötä ja on alun perin nuorisotyön ammattilaisten aloittamaa. Yhä useammain verkkonuorisotyöllä tarkoitetaan kuitenkin työtä, jossa monen eri ammatti-alan edustajat toimivat verkossa yhdessä nuorten kanssa.
Verkkoperustainen nuorisotyö, Nuorten tieto- ja neuvontatyö verkossa, verkkopelien käyttö nuorisotyön välineenä, viiveellinen tai reaaliaikainen verkkokeskustelu, Nuorisotalojen ulkoisen tiedottamisen verkkosivut esimerkiksi.
Verkkonuorisotyö, verkkokeskustelu, reaaliaikainen nuorisotyö verkossa esimerkiksi.
Verkkonuorisotoiminta, nuoret rakentavat itse omaa verkkonuorisotoimintaa.
3. Nuorten kanssa tehtävän työn perustaidoista..Ihmissuhdetaidot, nuorten elämänvaiheen tunteminen, nuorisotyöhon sopivat ominaisuudet, ajan tasalla pysyminen, nuorisolähtöinen lähestymistapa. Omasta mielestäni omaan ihmissuhdetaidot ja ainakin nuorisolähtöinen lähestymistapa. ehkä ajantasalla pysymistä voisi kehittää. Yksi taito sinänsä on pystyä viestittämään nuorille tekstin välityksellä että verkon toisessa päässä on aidosti kiinnostunut ihminen, joka on valmis kuulemaan nuoren asioista. Tavoitteena on herättää nuorissa samanlainen luottamus keskustelu kumppanin ammatillisuuteen niin verkossa kun verkon ulkopuolellakin.
4. Monialaisen verkkotyön tehtävät: Kuuntelu, nuorelle kuuntelijan löytäminen on tärkeää. Vaatii työntekijältä hyvää kuuntelijan taitoa ja pyrkimystä päästä selville nuoren viesteistä varsinkin verkossa koska vuorovaikutus pohjautuu lähes ainoastaan kirjoitettuun kieleen.
Keskustelu, verkossa jutellaan usein arkipäiväisistä asioista mutta myös vakavista ja nuoria painavista ongelmista.
Kohtaaminen ja läsnäolo, kohtaamiset verkossa voivat olla kokonaan verkon tasolla tapahtuvia tai verkossa solmittuja kontakteja voidaan käyttää hyödyksi verkon ulkopuolella.
Tukeminen ja auttaminen, nuoren kanssa mietitään yhdessä mikä olisi ratkaisu tilanteeseen. Näkökulmien, vinkkien ,ajatusten ja ehdotusten tarjoaminen nuorelle. Tavoitteena auttamisprosessissa on nuoren rohkaisu ja toivon antaminen epätoivoiseenkin tilanteeseen.
5. Nuorille suunnattu verkkotyön muoto.. Nuoret ovat usein eläinrakkaita ja omistavatkin usein jonkun lemmikin. Idea voisi olla vaikka että voisi kuvittaa oman lemmikin tai kuvitellun lemmikin..vaikka animaation muodossa ja keskustella eläinten välityksellä verkossa asioista. miksei siten tutustuisi lähemmin yhteisen harrastuksen puitteissa verkon ulkopuolellakin ja siten ystävystyisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti